Pari viime yötä ovat olleet hyvin levottomia. Aika on kulunut pyöriessä tai käsittämättömiä unia katsellessa. Levollista hetkeä ei oikein ole ollut.

(Toissa yöltä)

Ulkomailla asuva ystäväni oli käymässä luonani ja ylpeänä esittelin hänelle asuntoani. Asuntoni oli monikerroksinen tai pikemminkin -tasoinen. Varsinaisia kerroksia ne eivät olleet, vaan huoneita eri tasoissa. Huoneet olivat kahdeksankulmaisia ja sijoittuneena epämääräisesti kuin kuplat saippuavaahdossa. Asunto oli valoisa ja paneloitu vaalealla puulla. Pihalla esittelin rinnepuutarhaani. Kerroin ystävälleni, että puutarhani varjoissa asustaa peikkoja (vai trolleiksikohan niitä kutsuin). Ne ovat pieniä noin 30 senttisiä ja hyvin ystävällisiä. Ne olivat minulle harmitonta ja mukavaa asuinseuraa. Olin jopa hieman ylpeä, että sain jakaa puutarhani heidän kanssaan. (hämärä uni)

 

(Viime yöltä)

Olin veljeni kanssa jossain Oulun nurkilla pyörimässä etsimässä hänen perheelleen sopivaa taloa. He olivat jostain syystä muuttamassa sinne. Pyörimme asuinalueella, joka ei vaikuttanut oikein "edustuskelpoiselta". Harmittelin ääneen ettemme tunne paikkakuntaa, joten emme tiedä minne heidän kannattaisi muutta ja mitä alueita välttää. Joka kylällä kun on ne halutut paikat ja sitten ne paikat, jonne kukaan ei halua muuttaa. Veljeni päätyi yhteen ihan kohtuulliseen taloon. Sen vieressä kulki rautatie ja esitin huoleni miten pienet lapset sopisivat asumaan niin lähellä rautatietä. Veljeni kuitenkin vakuutti, että hänen lapsensa ovat jo tottuneet asumaan lähellä rautatietä. (neutraali uni)

Katselin ratsukkoa. Paikalle ryntäsi myös lauma koiria, joiden tajusin karanneen. Ratsastajan kanssa yrittimme ottaa kiinni koiria. Saimme vain yhden. Sen pannassa oli vanha ruosteinen tunnuslaatta, jossa oli vanha viisinumeroinen puhelinnumero. Yritin pähkäillä miten paikalliset numerot ovat muuttuneet, mitä pitäisi lisätä numeron alkuun, jotta se vastaisi nykypäivää. Johonkin tulokseen päädyinkin, mutta siitä numerosta ei vastattu. (hämärä uni)

Olin menossa nuorempien serkkujeni luokse. Sinne päästyäni minulle kerrottiin, että nuorimmaisen serkuskaartistamme saattaa olla raskaana. Ihmettelin miksi noin epävarma uutinen minulle kerrotaan. Yleensä vasta varmat tapaukset on tapana ilmoittaa. (neutraali uni)

 

(vielä yksi kolmen yön takaa) Tämä uni ansaitsisi ihan oman postauksensa, koska se on aivan omaa luokkaansa, eikä ainakaan kuuluisi edellisten levottomien unien joukkoon, mutta menköön nyt samaan ruutuun tämän selitystekstin kera.

Unessani olin asuntoautonäyttelyssä avustustehtävissä. Yhtä-äkkiä näin kuolleen mummuni (äidinäiti) seisovan vähän matkan päässä talon seinustalla. Huomasin hänet ja tajusin, että näen kuolleen. Pidin sitä jostain syystä kuitenkin aika luonnollisena asiana, enkä hätkähtänyt. Jatkoin hetken töitäni kunnes tajusin, että kun minulle kerta suodaan mahdollisuus tavata jo kuollut ihminen niin silloin kaikki muu on toissijaista. Jätin työni ja menin mummun luokse. Hymyilimme ja katselimme toisiamme. Katselin hänen tuttuja kasvojaan ahmien näkemääni, yrittäen hyödyntää mahdollisuutta virkistää muistikuvaa hänen kasvoistaan. Olin onnellinen ja liikkuttunut. Mummukin hymyili lämpimästi. Viimein kysyin, että olenhan minä vielä sinun pikku kullannuppusi. Mummu hymyili ja sanoi, että "Olethan sinä." (mukava uni)